Czy TIR-a da się holować?

Holowanie samochodów ciężarowych, czyli popularnych TIR-ów, to proces znacznie bardziej skomplikowany niż pomoc drogowa w przypadku aut osobowych. Z uwagi na masę oraz rozmiar zestawu, konieczne jest zastosowanie specjalistycznego sprzętu oraz doświadczenia.

 Pojazdy te często ulegają awarii na trasach międzynarodowych, gdzie szybka reakcja służb jest kluczowa dla utrzymania płynności ruchu. Przewożone towary niejednokrotnie są bardzo wartościowe, co dodatkowo zwiększa odpowiedzialność za właściwy przebieg całej operacji. Holowanie TIR-a wymaga ścisłego przestrzegania zasad bezpieczeństwa i odpowiedniego przygotowania technicznego. Pomoc drogowa TIR jest dostępna w ofercie firmy BTC Polska. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Wymagany sprzęt i przygotowanie do akcji

Do transportu niesprawnych ciągników siodłowych i naczep potrzebne są wyspecjalizowane pojazdy pomocnicze – najczęściej są to potężne holowniki wyposażone w hydrauliczne ramiona, liny stalowe oraz systemy podnoszenia osi. W pierwszym etapie pracy operator dokonuje zabezpieczenia miejsca zdarzenia, wyłączając pas ruchu i odpowiednio oznaczając teren. Następnie ocenia się stan techniczny TIR-a i decyduje o metodzie holowania. W razie potrzeby demontowane są uszkodzone elementy, a pojazd zostaje przygotowany do transportu, poprzez odłączenie układów pneumatycznych czy zabezpieczenie kabli. Niekiedy stosuje się specjalne rolki lub podkładki, by możliwe było przeciągnięcie niesprawnej ciężarówki bez jej dodatkowego uszkodzenia.

 

Przebieg transportu i kwestie organizacyjne

Holowanie TIR-a na większą odległość odbywa się w ścisłej współpracy z odpowiednimi służbami drogowymi. Ze względu na gabaryty pojazdu, cała operacja musi zostać odpowiednio zaplanowana – brane są pod uwagę trasa, natężenie ruchu, szerokość jezdni oraz ewentualne przeszkody infrastrukturalne. Holownik przemieszcza się z ograniczoną prędkością, często eskortowany przez dodatkowe pojazdy ostrzegawcze. W niektórych przypadkach konieczne bywa uzyskanie specjalnych zezwoleń, szczególnie w sytuacjach, gdy holowany zestaw przekracza dopuszczalne normy długości lub wagi. Po dotarciu na miejsce – zazwyczaj do warsztatu lub bazy transportowej – pojazd jest odstawiany w bezpieczne miejsce, gdzie można przystąpić do dalszych prac naprawczych.